Współczynnik konwersji w e-commerce

W dobie szeroko rozumianego e-commerce, każdy działający na tym polu przedsiębiorca dąży do pozyskania jak największej ilości klientów, a co za tym idzie zwiększenia zysków oraz budowania trwałej i stabilnej pozycji na rynku. E-commerce rządzi się swoimi prawami i oprócz podstawowej działalności  jaką jest sprzedaż, wymaga od właścicieli stałej analizy danych i statystyk, które dostarczane są poprzez interakcje zachodzące w sklepie internetowym.

Odpowiednia analiza uzyskanych informacji oraz wdrożenie na ich podstawie zmian jest kluczowym aspektem szeroko rozumianego sukcesu. Niewielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy z potencjału drzemiącego w analityce internetowej, a co za tym idzie nie zastanawia się nad sposobem funkcjonowania swojej strony, nie mówiąc już o śledzeniu takich danych, jak statystyka zakupów, wielkość sprzedaży i ściśle związany z nią współczynnik konwersji. 

Współczynnik konwersji – co to?

Znajomość definicji współczynnika konwersji oraz wiedza w zakresie jego budowy i funkcjonowania jest rozpoczęciem zmian na lepsze.
Brak dostatecznego przygotowania i poznania tego tematu, jest często „kropką nad i”, której brakuje by rozwinąć skrzydła na rynku e-commerce.

Czym zatem jest wspomniany współczynnik konwersji?
Aby odpowiednio zrozumieć definicję współczynnika konwersji należy rozpocząć od poznania, czym jest sama konwersja. Według google konwersja jest to pożądaną przez właściciela serwisu czynnością wykonaną przez użytkownika, który trafił na stronę za pomocą reklamy lub wyszukiwarki.
Czym zatem jest wspomniane pożądane działanie klienta? Tutaj nie ma jednoznacznej odpowiedzi, każdy przedsiębiorca powinien zdefiniować listę pożądanych kluczowych aktywności dla swojego biznesu, które będą miały największy wpływ na podjęcie decyzji zakupowej klienta oraz zachęcą go do powrotu. Mogą do nich należeć m.in.: 

  • zakup,
  • wystawienie komentarza lub opinii o produkcie, usłudze,
  • udostępnienie, wyróżnienie informacji o witrynie lub danym produkcie czy usłudze mediach społecznościowych,
  • zalogowanie się  w serwisie,
  • zapisanie do newslettera i powiadomień, 
  • wypełnienie formularza kontaktowego,
  • dokonanie zakupu powyżej pewnego progu cenowego,
  • wejście w głąb witryny i rozwinięcie kluczowych informacji,
  • ściągnięcie aplikacji, pobranie darmowych materiałów.

Z wiedzą, czym jest konwersja można przejść do definicji współczynnika konwersji, który jest niczym innym, jak wyrażonym procentowo udziałem osób dokonujących poszczególnych działań. Mówi on zatem, jak skuteczne są zastosowane rozwiązania w zakresie budowy, funkcjonalności witryny, a także wdrożony marketing.

Konwersja jest cennym źródłem informacji o zachowaniu użytkowników i ich potrzeb. Poznanie oczekiwań użytkowników poprzez analizę zebranych danych zaprocentuje zwiększeniem sprzedaży oraz pomoże w budowaniu silnej pozycji na rynku!

Analiza i optymalizacja kluczem do sukcesu

Marketerzy i analitycy rynku e-commerce jednogłośnie traktują analizę i danych i trendów, jako niezbędnik w tworzenia i budowania skutecznych przedsięwzięć marketingowych. Poprawna interpretacja danych pozwala wdrożyć skuteczny oraz wymierny zestaw działań. Jest to niezbędny proces, przy dynamicznie zmieniającym się oczekiwaniom klientów.

Należy wziąć pod uwagę, że na klienta decydującego się na zakup danego dobra lub usługi wpływ ma nie tylko cena lub jakość, to przede wszystkim odpowiednia promocja strony internetowej. To właśnie na tym etapie możemy mówić o optymalizacji konwersji, czyli wyodrębnieniu takich czynników w budowie i działaniu witryny, które mają kluczowe znaczenie dla całej ścieżki zakupowej. Ich optymalizacja ma na celu wyodrębnienie mocnych i słabych stron sklepu, których niewielka modyfikacja może w znaczącym stopniu podnieść współczynnik konwersji . 

Jak analizować i co optymalizować?

Istnieje wiele sposobów i narzędzi dzięki którym możemy oddziaływać na podniesienie współczynnika konwersji. Modyfikacje można wdrażać pojedynczo, często to jednak działanie na wielu płaszczyznach pozwoli uzyskać najlepszy efekt. Analizie mogą być poddane setki informacji i czynników. Warto zatem skupić się na tych najważniejszych do których należą:

  1. Znaczenie i renoma marki – świadomość i swoista tożsamość marki wśród tysiąca innych często podobnych ma niezwykle istotną rolę. Reputacja i pozytywny wizerunek w sieci oraz social mediach , to jedna z najczęściej filtrowanych informacji przez klientów. Warto więc inwestować w pozytywny odbiór firmy, który przełoży się na przychylne opinie i komentarze zachęcające innych użytkowników sieci do zakupu w naszym sklepie. 
  2. Cena i atrakcyjność oferty w porównaniu z innymi – niewątpliwie czynnikiem ściśle warunkującym decyzję zakupową klienta jest cena. Wielu użytkowników tuż przed dokonaniem zakupu porównuje cenę takich samych lub podobnych dóbr i usług na różnych portalach sprzedażowych.  Warto zatem dołożyć starań, aby zastosowane opisy towarów były proste, zrozumiałe i wyczerpujące, a użyte grafiki zachęcały do zakupu. Duże znaczenie mogą mieć również kampanie promocyjne, programy lojalnościowe oraz newsletter, które mogą uatrakcyjnić ofertę na tle innych. 
  3. Pierwsze wrażenie – strona główna sklepu internetowego oraz przyjęta strategia marketingowa  często staje się wizytówką całej marki. Jak się okazuję wielu klientów wyrabia sobie zdanie o firmie często już po kliknięciu w reklamę lub po wejściu na stronę. Warto więc tak zbudować stronę, aby zachęcić klienta do wejścia w głąb jej struktury. Niewątpliwie ułatwić mogą to odnośniki call to action, linki wewnętrzne, odnośniki w postaci reklam. Jeżeli strona internetowa sklepu jest dobrze zbudowana, prowadzona i tym samym intuicyjna, a płatności są łatwe i szybkie może to znacznie wpłynąć na pozytywny odbiór i chęć powrotu danego użytkownika.
  4. Kontakt i poczucie partnerstwa – biorąc pod uwagę, że cały proces zakupowy odbywa się online i klient nie może liczyć na spotkanie face to face, należy dążyć do tego, aby odwiedzający witrynę użytkownik nie czuł się pozostawiony sam sobie.  Jak się okazuję wiele osób zwraca uwagę na możliwość komunikacji. Podstawą jest tu niewątpliwie prosty i intuicyjny formularz kontaktowy, dzięki któremu  klient nie będzie miał poczucie, że transakcja zaczyna i kończy się tylko poprzez przycisk „kup teraz”.

Gdzie zaczyna się sukces,  optymalizacja nigdy się nie kończy.

Optymalizacja konwersji jest procesem ciągłym, wymagającym nieustannej analizy. Jest to mechanizm wynikający z zapotrzebowania i sugestii rynku, odpowiada na stale zmieniające się i ewoluujące potrzeby klientów. Rynek e-commerce jest dynamiczny i wymagający, i tylko firmy świadome zachodzących procesów mają szanse utrzymać się w grze. Analityka internetowa jest jednym z kluczowych kroków na drodze do osiągnięcia większej rentowności biznesu.

Zwiększanie konwersji nie jest zatem procesem jednorazowym. Świadomy przedsiębiorca powinien dbać o swój sklep, by mieć pewność, że żadne innowacje, które mogą przyczynić się do rozwoju, nie ominą jego firmy. Czy zatem, aby przedsięwzięcie na rynku e-commerce powiodło się  niezbędna jest powyższa wiedza i umiejętność jej zastosowania? Odpowiedź brzmi NIE. Wystarczy sama świadomość istnienia tych procesów i chęć inwestycji w fachową i kompleksową pomoc w tej dziedzinie.

Udostępnisz?

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest