PERSONA MARKETINGOWA


Klient idealny, buyer persona czy właśnie persona marketingowa reprezentuje  archetyp modelowego klienta koncentrujący cechy, umiejętności, potrzeby oraz cele indywidualnych osób mający służyć lepszemu zrozumieniu motywacji stojących za decyzjami zakupowymi użytkowników.
Niezależnie od tego czy wprowadzasz na rynek nowy produkt lub usługę stworzenie persony pozwoli Ci lepiej zrozumieć kim są Twoi klienci.

JAK ZBUDOWAĆ WŁASNĄ PERSONĘ MARKETINGOWĄ?
Persona to w dużym skrócie opis odzwierciedlający osobowość przedstawicieli poszczególnych grup docelowych, do których kierowany jest produkt lub usługa.
Ważne aby na jej stworzenie poświęcić odpowiednio dużo czasu i uwagi, ponieważ reprezentuje ona całą grupę potencjalnych odbiorców, którzy staną się klientami jedynie wtedy, gdy ich potrzeby i problemy zostaną zidentyfikowane i zaspokojone.
Zacznij od wypisania takich informacji jak dane demograficzne oraz cechy osobowe, pozwoli Ci to wejść głębiej “w buty” użytkownika.
Wypisz informacje o problemach, z którymi się boryka użytkownik, w jaki sposób korzysta z usług oraz wszelkie inne interakcje w obszarze produktu. Wpływają one bowiem na motywację zakupowe, a to właśnie one są kluczem do zrozumienia zachowań potencjalnych klientów.

Persona łączy w sobie zarówno dane demograficzne jak i psychograficzne, przez co odróżnia się od archetypów marek – jest bowiem bardziej szczegółowa.

Na pierwszy rzut wydaje się proste, najpierw jednak należy dotrzeć do tych danych. Prawdziwą skarbnicą są informacje, których dostarcza nam witryna internetowa lub sklep internetowy. Warto przeanalizować je i zwrócić szczególną uwagę na dane dotyczące osób odwiedzających, ich zachowania, słowa jakimi się posługują wyszukując dany produkt, wypełnione formularze kontaktowe itp.
Bardzo ważna jest też informacja zwrotna od całego zespołu obsługującego witrynę: sprzedawców, osoby zajmujące się obsługą klienta. Ich przemyślenia, spostrzeżenia oraz obserwacje pozwolą stworzyć realny obraz klienta.
Śledź social media, grupy oraz fora tematyczne dotykające problematyką produktu.  Dzięki tym źródłom, łatwo sprawdzisz kto dodaje wpisy oraz z jakimi problemami się boryka. Niezwykle prosty a zarazem bardzo skutecznym sposobem będzie pytanie wprost, czyli udostępnienie klientom ankiet, wywiadów i formularzy, w których warto zapytać czego oczekują, co jest dla nich ważne, jakie mają potrzeby i oczekiwania. W końcu to klienci znają siebie najlepiej ☺ 

Podsumowanie
Często marketingowcy mają bardzo ograniczoną wiedzę na temat odbiorców reklamowanego przez nich produktu. Wynika to z faktu, iż opierają się oni na sztywnych danych liczbowych, analitycznych i statystycznych. Nie mając kontaktu z prawdziwym klientem z krwi i kości, nie znając jego problemów, nie rozróżniają go wśród tysiąca innych użytkowników. Stworzenie persony marketingowej ma na celu wydobycie tych informacji a co za tym idzie lepsze zrozumienie użytkownika. Dzięki temu łatwiej tworzyć spójną oraz skuteczną kampanię marketingową, która ma szansę dotrzeć do grona  zainteresowanych osób.

Udostępnisz?

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest