Handel elektroniczny w dobie pandemii

Pandemia dotknęła niemal wszystkie branże polskiego rynku. Niektóre sektory gospodarki mocno odczuły jej negatywny wpływ; inne rozrosły się w błyskawicznym tempie. Jedno jest pewne. Covid-19 przyniósł przedsiębiorcom wiele zmian i wiele wyzwań. Remedium na nowe, trudne czasy okazuje się być rynek e-commerce.

PANDEMIA – NIE ZAGROŻENIE?

Jak wynika z raportu Santander Bank Polska, Polska znajduje się poniżej średniej, jeśli chodzi o liczbę firm, które zaczęły sprzedawać swoje produkty bądź usługi przez Internet (16% w porównaniu do  średniej unijnej – 20%). Jednak już pierwsze tygodnie pandemii spowodowały, że udział transakcji biznesowych (dokonywanych przy pomocy teleinformatyki w obszarze handlu detalicznego) wzrósł z ok. 5,5% na koniec roku 2019 do 12%. Porównując pierwszą połowę lipca 2020 roku z analogicznym okresem roku 2019, całkowite wydatki w Internecie stanowiły 140% kosztów roku bazowego. Z raportu PMR Market Expert za okres 2016-2020, wynika, że dynamika wzrostu polskiego rynku e-commerce (najwyższego od kilkunastu lat) osiągnie poziom 25,6% rok do roku. Wniosek nasuwa się jeden – pandemia przyśpieszyła dynamikę rozwoju rynku e-commerce w Europie. Jak więc zdobyć przewagę konkurencyjną wykorzystując obecną sytuację?

ROZWIĄZANIA INFORMATYCZNE JAKO KLUCZOWE NARZĘDZIE POLSKICH FIRM

Rynek e-commerce – z jednej strony – daje ogromne możliwości, niesie wiele korzyści i co najważniejsze… nie jest nasycony. Z drugiej zaś, mimo, że kanały on-line stwarzają przestrzeń dla potencjalnych graczy na arenie internetowej, to firmy wciąż borykają się z brakiem dostatecznej ilości szybkich i prostych rozwiązań oferowanych na rynku. Kluczowym jest także brak wystarczającej wiedzy w zakresie reklamy i szeroko pojętego digital marketingu. 

Twórcy i dostawcy oprogramowania dla sklepów online wychodzą problemowi naprzeciw. Pomagają zaistnieć w sieci, ułatwiając dostęp do – prostych w obsłudze – narzędzi e-commerce oraz zapewniają bezpieczne transakcje płatnicze. Rynek pracy również zaczyna obfitować w oferty specjalistów obsługi handlu internetowego. Jak mówi Krzysztof Krawczyk (CEO Shoper) otwieranie sklepów on-line, w porównaniu do ubiegłego roku, w marcu 2020 roku wzrosło o 90%. Oznacza to, że firmy (w obliczu pandemii) z jeszcze większą determinacją wzmacniają swój wizerunek solidnego partnera. Stają się tym samym wzorem dla tych przedsiębiorców, którzy obawiają się przejścia z „offline” do „online”. Udowadniają, że handel w sieci to forma zwiększenia zasięgu działania oraz nowe możliwości pozyskiwania klientów.

KONCENTRACJA NA KLIENCIE GWARANCJĄ SUKCESU

Cyfryzacja biznesu oraz e-handel bardzo ułatwiają funkcjonowanie wielu polskim firmom. Jednak samo bycie „online” nie wystarczy. Właściciele e-sklepów doskonale zdają sobie z tego sprawę i rozwijają dodatkowe usługi. W porównaniu do sytuacji sprzed wybuchu pandemii (z danych zgromadzonych przez PrestaShop) wynika, że podmioty prowadzące handel w sieci wydały o 44% więcej na nowe technologie. Ich uwaga skupiła się na rozkładaniu na czynniki pierwsze całej ścieżki zakupowej klienta (tzw. customer journey), której analiza pozwala określić motywy, którymi kierują się klienci. Właściwa interpretacja wyników umożliwia poszerzenie grona odbiorców danego produktu czy usługi, ułatwienie procesu zakupowego w sieci, co zauważalnie przekłada się na wzrost sprzedaży i zyski firmy. Koncentracja na kliencie wynika również z analizy. Dane nie kłamią. Wyniki działań reklamowych z google ads czy facebook ads oraz ich rzetelna analiza –  w dłuższej perspektywie – zagwarantują zysk oraz umożliwią optymalne planowanie biznesu oraz jego rozwój.

STOJĄC POD ŚCIANĄ URUCHOM KREATYWNOŚĆ

Rynek e-commerce, w dobie pandemii, nabrał ogromnego znaczenia. Dzięki niemu dystans między przedsiębiorcą i klientem znacznie się skrócił, a prowadzenie biznesu przybrało nową, wygodną formę. Obecnie koszty prowadzenia e-biznesu ulegają zmniejszeniu, dając jednocześnie perspektywę do gromadzenia oszczędności. Wydawać by się mogło, że dobrze skonstruowany system informatyczno-sprzedażowy gwarantuje sukces firmie. Zakup lub stworzenie bezpiecznego oprogramowania wraz z bezawaryjnym mechanizmem regulowania należności i obsługą systemu, niewątpliwie pomoże, jednak to nie wszystko. Warto więc postawić na nieszablonowość i wyróżnić się spośród firm, które istnieją na rynku internetowym. 

BĄDŹ TAM, GDZIE SĄ KLIENCI

Skoro potencjalni klienci przenoszą się do sieci po zakupy, przedsiębiorca musi już tam na nich czekać; skutecznie przykuć uwagę ofertą i korzyściami, które klient otrzyma. Reakcja na obecność konsumentów on-line jest kluczowa. Wymaga się tego od każdego, dobrze prowadzonego biznesu, a dostosowanie się do zasad panujących na rynku e-commerce to w tej chwili priorytet.

Warto jednak pamiętać, że dobrego dialogu z klientem nie da się niczym zastąpić; że na końcu ścieżki zakupowej nie stoi wyłącznie klient. Tam stoi partner. Jeśli więc handel będzie polegał tylko na sprzedaży towarów lub usług, nabierze wartości krótkoterminowej. Skuteczne reklamy oraz fachowo prowadzony digital marketing są kluczem do sukcesu. Pomagają budować owocny dialog i relacje długoterminowe, których podłożem są zawsze zrealizowane marzenia, zaspokojone potrzeby i spełnione obietnice.

Podsumowanie

Czas pandemii postawił wielu polskich przedsiębiorców w bardzo trudnej sytuacji. Dał jednak bodziec do tego, aby dynamicznie dostosowywali się do nowych warunków rynkowych, z większą jak dotąd innowacyjnością. Przedsiębiorcy zmuszeni zostali do zweryfikowania tego, co w ich biznesach działa, a co nie. To czas na wnikliwą ocenę i podjęcie kroków, które dadzą nowe możliwości.

Jesteśmy momencie, w którym wiele biznesów w Polsce zostaje poddana próbie. Ostatnie miesiące pokazują jednak, że rynek e-commerce to sprawdzony i bezpieczny patent na przetrwanie w trudnym czasie.

Udostępnisz?

Share on facebook
Share on Facebook
Share on twitter
Share on Twitter
Share on linkedin
Share on Linkdin
Share on pinterest
Share on Pinterest